onsdag 23. mars 2011

Bursdagskake



Hipp hurra for Lise Charlotte som har fylt 12 år!
Forrige helg laget jeg en bursdagskake til en helt fantastisk god og søt jente som fyllte 12 år. Da hun var liten pleide jeg å sittebarnevakt for henne. Og nå er hun da altså blitt 12 år. Bare et år til så er hun tenåring, så for anledningen ønsket hun seg en litt mer voksen kake samtidig som den fortsatt skulle være jentete. Hun ønsket seg derfor en rosa kake, med roser og hjerter på. Hun ønsket også at navnet og alderen hennes skulle stå på kaken.
For inspirasjon til kaken googlet jeg litt  kakebilder. Det finnes så utrolig mange fine kaker der ute! Og ofte tenker jeg HVORFOR kom IKKE JEG på en slik kake! Vel denne gangen så jeg mange forskjellige kaker som jeg likte veldig godt, jeg tok derfor det beste fra hver av de kakene og kombinerte med noen av de vanlige kakeoppsettene mine. Jeg bestemte meg for å lage et lyserosa kakelokk i mmf slik at selve kaken er rosa. På toppen har jeg plasert 3 roser laget av hvit sjokoladepasta som jeg har farget mørkerosa. Sjokoladepasta får samme konsistens som mmf, men man kan gjøre blomsterbladene mye tynnere og dermed my mer natur troe. Derimot kan det være vanskelig å få laget rosene siden sjokoladen smelter på fingrene dine når du holder på, det er derfor lurt å kjøle dem ned med jevne mellomrom. Det tar derfor lengre  tid å lage rosene av sjokoladepasta enn det ville ha gjort med mmf, men som sagt blir resultatet mye bedre.
Jeg laget også noen andre små fantasiblomster i lilla og hvit sjokoladepasta for å friske opp kaken med litt forskjellige farger. Disse blomstene fikk grønne kronblader i sjokoladepasta også. Og så festet jeg den til ca 2mm tynne trepinner slik at jeg lett kunne stikke dem ned i kaken så de sto fast, men samtidig ikke trengte  ligge rett på kaken men kunne stå litt ut fra den slik at man skaper følelsen av at man har en blomsterbukett på toppen av kaken. For å knytte hele buketten sammen laget jeg derfor en sløyfe i hvit sjokoladepasta som binder det hele sammen.
Siden bursdagsbarnet ønsket seg hjerter på kaken også, trykket jeg ut noen søte små hjerter med en pepperkakeform. Disse var også laget av hvit sjokoladepasta. Disse lot jeg ligge i en fin bue rundt blomstene. Jeg laget også noen som jeg satt på trepinnene slik  at de stakk ut av blomsterbuketten. Jeg farget så disse og sløyfen med perlehvitt glitterstøv fra Wilton. Rosene og kakelokket farget jeg med make glitterstøv bare i rosa. Dermed glittret kaken forsiktig også, dette gjorde jo hele kaken enda mer jentete og ikke så voksen. Det er jo viktig å tenke på at en slik kake som dette k
anskje fort kan bli litt for voksen for en 12 år gammel jente og da er det lurt å gjøre slike småting som gir den et mer barnlig preg.
For få den rosa tråden i kaken helt gjennomført fikk jeg hjelp av min mor til å skrive navnet til bursdagsbarnet med rosa gele glitterpenn. Og så ble det plassert rosa sukkerkuler rundt bunnen for å lage en perlesnor for å fullføre det hele.
Kaken ble etter min mening utrolig bra og passet kjempe godt til den lille prinsessen som skulle ha den. Håper bare hun syntes det samme selv;)

Think Pink!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar