søndag 2. oktober 2011

Birthday cake Football ~ Jazz Dance ~ Donald duck

Da var det Søndag igjen og tid for et nytt innlegg!

Her i uken fikk jeg plutselig en ny bestilling på kake. Denne gangen var det bestilling på en langpanne som skulle ha 3 forskjellige tema! Kaken skulle nemlig være til 3 bursdagsbarn. En gutt og to jenter. Og siden det er tre forskjellige barn var det også tre forskjellige tema. Temaene var fotball, Donald duck og jazz dans.

Fotball har jeg selv spilt som barn, så om jeg ikke var så god på det selv den gang så vet jeg ihvertfall litt om det. Og som folk flest kjenner jeg også godt til alles kjære Donald Duck. Det var derfor ikke noe problem å skulle gjenskape disse temaene. Trodde jeg!


Jazz dans så jeg for meg at skulle bli vanskeligst, ikke kjenner jeg til denne sjangeren noe særlig og jeg har ihvertfall aldri prøvd det ut selv! Men det viste seg fort at dette skulle bli det temaet som var gøyest å skulle finne inspirasjon til.
Fotball, vel fotball er fotball. Det er spillere, grønt gress, mål og en ball. Ikke så vanskelig! Jeg valgte derimot å gjøre det litt mer utradisjonelt. Jeg droppet spillerene. Blåste opp fotballen og fikk den til å se ut som om den var spent så hardt at den hadde gravd seg ned i gresset. Litt sån komet inspirert kan vi vel si. Rundt hadde jeg plassert litt sjokoladefotballer fra Nille, slik at det skulle se ut som om ballen hadde truffet bakken så hardt at det hadde begynt å sprute fotballer rundt. Jeg toppet det hele med et flagg på toppen av ballen for å markere at bursdagsbarnet var fotballens kong! Fotballen er laget av puffet ris. All pynt er laget av MMF.

Donald Duck temaet besto av en enkel og grei Donald laget av mmf omringet av presanger, fest og moro. Disney tema har lett for å kunne bli barnslig når man lager figurene. Jeg prøvde derfor å tilpasse settingen rundt slik at den skulle passe til barn i skolealder. I tillegg var det en jente som ville ha dette temaet, valgte derfor å gjøre det litt jentete også.

Jazz dans temaet var det som virket vanskeligst i starten. Men som viste seg å bli lettest til slutt. Jeg laget en statue av en danser i sjokoladepasta. Skjærte ut noen enkle instrumentfigurer i mmf og malte på noen noter. Ideen var i ut gangspunktet litt anderledes, men når en langpanne skal deles i 3 sier det seg selv at man ikke har det største arealet å jobbe med. Det er derfor en hvis grense for hvor mye man kan ta med. Samtidig må man også huske på at selv om det er 3 tema så er det bare 1 kake tilsammen , man bør derfor prøve å ha en rød trå igjennom alt man gjør. Hvis du ser nøye etter har jeg derfor prøvd å bruke de samme fargene i alle temaene, slik at de skal kunne smelte sammen på et vis.
Da kaken var ferdig var jeg veldig fornøyd egentlig. Syntes resultatet ble ganske bra. Det ble ikke for mye, men heller ikke for lite. Hadde jeg hatt 3 kaker med 1 tema på hver av dem, hadde jeg selvsagt kunne gjort mer, men det kan man vel alltid med kaker. Som jeg pleier å si "man er alltid sin egen verste kritiker". Så det skal jeg ikke være denne gangen. Så jeg vil heller si at jeg er ganske fornøyd med resultatet! Hvem hadde trodd at en vanlig sjokoladekake i langpanne form kunne bli så mye mer!



Think Pink!

















2 kommentarer: