søndag 6. november 2011

Pirates of the Caribbean cake


HIPP HIPP HURRAAAAA!!!!!! I dag er verdens beste god gutt 9 år! Tantes store stolthet! Tenk hele 9 år er han blitt!!! Og DET må jo selvsagt feires! Og feiring har det virkelig blitt! Startet helgen med barne besøk fredag etterfulgt av voksenbesøk lørdag! Og når det er tid for feiring er det også tid for kake! God gutten har i den anledning spurt om ikke jeg kunne lage en Pirates of the Caribbean kake til ham, som han skulle ha i besøkene. Dette kunne jeg jo selvsagt ikke si nei til!

Jeg startet med å lage en helt vanlig sjokoladekake (bursdagsbarnets favoritt kake). Denne dekket jeg først med sjokolade smørkrem og så la jeg på MMF som lokk. Jeg hadde farget MMF i to forskjellige farger. Den ene farget jeg lyseblå slik at den skulle se ut som sjø. Den andre farget jeg lyse brun med hint av litt gult i for å representere sandkanten langs havet. Jeg la så et tynt jevnt lag med blå gele på toppen av havet for at det skulle se mer reelt ut. Jeg brukte blå farget gelepen for geleen. Altså ikke vanlig spise gele, men skrive gele. For å gjøre sanden mer realistisk fant jeg også frem litt brunt sukker som jeg hadde i skapet å strødde over det lysebrune mmf lokket.

Jeg laget også et skip, mer nøyaktig sagt så laget jeg The Black Pearl. Skipet laget jeg av puffet ris og marshmellows. Jeg bygget plater av dette oppå hverandre og så skjærte jeg til for å få rett fasong på skipet. Da jeg hadde fått til den rette formen brukte jeg trepinner for å lage til rekverket. Etter at jeg hadde fått skipets form nøyaktig slik jeg ville smurte jeg den inn med sjokolade smørkrem og så kledde jeg den inn i sjokolade pasta. Dette var derimot ikke så lett som jeg ville ha det til. Jeg hadde brukt en annen type sjokolade denne gangen enn det jeg pleier. Sjokoladen var for mørk i smaken, og da jeg hadde laget til sjokolade pastaen smuldret den litt opp når jeg skulle bruke den. Den var rett og slett for tør! Lærdommen av dette! IKKE BRUK LANDLORD sin sjokolade når du skal lage sjokolade pasta. Bruk heller de "dyre" merkene. Kvalitet fremfor kvantitet! Jeg brukte også litt hvit sjokolade som jeg farget gult "gull".


Da skipet var ferdig kledd var det tid for å finpusse. Jeg har en del utstyr fra wilton som er beregnet på bruk når man lager sukker blomster. Jeg brukte det ene vertøyet til å lage tremønster på sjokoladepastaen, slik at skipet skulle se ut som et ekte tre skip. Jeg penslet så over alt med brunt glitter pulver. På det gule penslet jeg med gullglitter. Dette gjore hele skipet! Skipet så plutselig mye mer realistisk og gammelt ut! Prøv det!

Skipet var klart så jeg sjøsatte det rett og slett på kaken. Men jeg var ikke ferdig der! Jeg laget rett og slett også et lite sjømonster som prøvde å ødelegge skipet! Har du sett filmene? I så fall vet du at dette skjer i den ene filmen! Monsteret laget jeg av hvit sjokoladepasta som jeg farget grønn. Til øyne og munn brukte jeg rett og slett litt gummi snop! Resultatet ble som du ser et ekkelt bleksprut monster.

A nå tro du nok sikkert at jeg er ferdig! Men neida det komme mer! Man kan jo ikke ha en pirates kake uten selveste Jack Sparrow!!! Jeg tok meg derfor en tur i leketøys butikken å kjøpte inn en figur. Jeg kunne selvsagt prøvd å lage den selv, men la oss være realistisk! Man tuller ikke med Jack Sparrow! Så tok ikke sjangsen på det + at dette ble jo da en av bursdagsgavene til godgutten også!

Min kjære mor var super snill å smeltet litt hvit sjokolade for meg som vi fordelte i noen sjokolade støpere som jeg hadde kjøpt inn. Resultatet ble hvite dødninge hoder! Til øynene brukte jeg sukkerperler i forskjellige farger. Jeg la disse og litt sjokolade penger (køpt på Nille) rundt på kaken og PUFF der var vi ferdig!

Til denne kaken fikk jeg god hjelp av min mor! Min søte snille mamma er verdens beste assistent å ha når jeg lager kaker. Hun gjør som jeg sier og når det er noe hun ikke er enig i gir hun beskjed! Det er ikke alltid at jeg har de beste løsningene. Når man står med en stor kake er det godt å få andres synspunkter også på saker og ting. Og så må jeg jo nevne at det er jo fra henne jeg har lært å bake! Så finnes vel ikke noen som er bedre å ha som bakepartner enn henne!

Håper du likte kaken! Think pink!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar