søndag 29. april 2012

1 års dag ~ Klovnekake

Hipp hipp hurra for 1 års dag!

Her om dagen fikk jeg en liten melding på mobilen fra en veninne som lurte på om jeg kunne lage en liten bursdagskake til en liten prinsesses første bursdag! Temaet skulle være klovner og kaken en hvit dame, men hvordan den skulle se ut kunne jeg velge selv. Har tidligere laget dåpskake til den lille og kunne selvsagt ikke si nei til å lage hennes første bursdagskake heller! Jeg satt meg derfor ned med en gang for å planlegge!

klovnetema er jo et kjempe artigt tema å jobbe med, så jeg hadde det veldig gøy da jeg laget til pynt. Jeg søkte først litt på nettet for å finne litt inspirasjon, og må virkelig si det var mange fiiiine kaker der ute!!! Virkelig mange med stort talent må jeg si! Men til slutt så fant jeg da ut mit eget lille tema.

Jeg bestemte meg tidlig for å lage en kake fylt med klovner som gjorde akrobatiske øvelser. Klovnene fant jeg faktisk inspirasjon til på nett, men endret på dem litt så de skulle bli slik jeg ønsket å ha dem. Da jeg hadde laget ferdig klovnene så jeg at jeg trenkte noe ekstra for å gjøre kaken hel! Jeg laget derfor også noen små dyr, slik at man skulle få litt sirkusfølelse. Jeg stakk også ut stjerner i forskjellige størrelser og farger for å pynte med. Noen av stjernene ønsket jeg å bruke som navneskilt. Jeg satt derfor sammen 2 og 2 stjerner med en trepinne imellom. Slik at det blir nesten en kjærlighet på pinne. Pinnen dekorerte jeg også. Og på limte jeg også på de forskjellige bokstavene i navnet til den lille.

Jeg valgte å bruke de samme fargene på all pynten for å kunne skape en god balanse imellom de forskjellige elementene.

Jeg har denne gangen brukt hvit fondant med vaniljesmak som jeg kjøpte på hobbybutikken Panduro. 250g koster 39kr og det holder til alle figurene du ser på min kake her! Hvis du lar fondantfigurene stå ute i romtemperatur over natten vil de også stivne og det er jo kjempe greit når man skal for eksempel lage sløyfer som man ønsker at skal være store og luftige!

Slik lager jeg hvit dame!
Kaken er som nevnt en hvit dame. Når jeg lager hvit dame pleier jeg å lage egen sukkerbund. Det finnes mange forskjellige oppskrifter på sukkerbunn, men vi sverger til en helt vanlig ukeblad oppskrift. Grunnet at dette ikke er min egen oppskrift ligger jeg den ikke ut, men tipset mitt er å ta en titt i ukebladene når de har med kake hefter. Da har de alltid med en sukkerbunn oppskrift! Utenom dekker jeg alltid en av de forskjellige sukkerbunn lagene med bringebær syltetøy. (bare den ene siden!) Ikke dekk dem med for mye syltetøy, tenk deg at det skal bare være et tynt lag som ligger forsiktigt oppå kaken, det skal IKKE flyte! Etterpå pisker jeg 2 beger med kremfløte som jeg smører kaken med. Her kan du godt bruke ca 1cm-2cm høyde på hvert av kremlagene, men dette velger du etter eget ønske:) Til slutt kjevler du ut ca 500g fin marsipan og dekker kaken med. Ha litt tykkelse på lokket 3-4mm slik at den ikke sprekker!

Vel det var det jeg hadde å komme med denne gangen! Håper du likte kake! kom gjerne med tilbakemelding;)



Think Pink






















6 kommentarer:

  1. Helt nydelig! Du er talentfull som bare det!

    SvarSlett
  2. hei superflotte kaker du lager!!hva slags farger bruker du i den hvite fondanten?? er det kremfargene til cacas??

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Tusen takk for kjekk tilbakemelding! :D

      Kremfarger? Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Jeg bruker Wilton sine pastafarger. Disse får du kjøpt på Cacas. Utenom så bruker jeg også pulverfargene som du også får kjøpt på cacas :) Men kremfarger har jeg ikke hørt om. Med mindre du mener de forskjellige fargenyansene man finner i wilton sine pastafarger. EJg har ihvertfall bare brukt helt vanlige farger her. Har passet på å ikke bruke for mye farge, for da blir de så mørke. tar heller litt for lite i begynnelsen. Lettere å farge den sterkere etter hvert :)

      Håper jeg svarte deg greit nå :) Men hvis kremfarger er noe annet så må jeg ærlig innrømmet at jeg ikke har hørt om dette. Men da er jo det absolutt noe å ta en titt på :)

      Og enda en gan tusen takk for fin kommentar :D


      Think pink!

      Slett