søndag 28. oktober 2012

Halloween Cookies

Heihei! Da var jeg her igjen!

Hatt en fin uke? Jeg kan for min del ikke klage. Utenfor har snøen lavet ned så jeg har vært i vinterlykke hele uken! Det finnes ikke noe mer magisk og koselig enn den første snøen som faller ned og legger seg. Og her inne i kroken blir hele området omdannet til et levende vinter eventyr når den faller så hva er det da å ikke nyte med denne årstiden! Julestemningen er her for fullt, og julemusikken runger fra alle kanter av huset. På kjøkkenet står mamma i dette øyeblikket å lager vår tradisjonelle jule dessert: jordbær fryd! Så jeg gleder meg som en unge i dag! Men det er ikke bare julen som snart kommer! For nå er det jo ikke mange dagene igjen til halloween! Pleier du/dere å feire dette? Jeg som synes alle dager hvor man kan gjøre noe annerledes og barnslig gøy er fantastisk synes jo dette er en super dag, men har vel aldrig feiret denne dagen noe spesielt. I fjord laget jeg for første gang en halloween kake og noen super søte marengs spøkelser. Og snopeskålene er alltid fylt opp i tilfelle det kommer noen små monster på døren for å melde om litt knask eller knep! Men det er nok ikke så mye pynt her i huset. Det får vente noen år til!

I bloginnlegget sommerfugl kake til navnefest nevnte jeg at jeg holdt på å lage gode gammeldagse sukkerpletter, eller melispletter som noen kaller dem. Og det er disse jeg tenkte å blogge om i dag! Jeg bestemte meg nemlig for å lage noen halloween inspirerte pletter! Selv om jeg kansje var litt tidlig ute hihi. Men det er vel lov en gang i blant!

Hvis du lurer på hva en plett er så er det egentlig en helt vanlig luftig lys kjeks med melis glasur på toppen. Så jeg har egentlig bare laget meg et par Halloween kjeks for anledningen, om ja litt for tidlig på året.

Oppskriften på plettene har jeg funnet i mamma sin gamle kokebok som hun har arvet av sin mor, altså min mormor. Og når vi snakker om god gammel kokebok så mener jeg virkelig GOD GAMMEL KOKEBOK, det finnes nesten ikke noen bilder bare flere hundre oppskrifter. Og alle oppskriftene er sånne gode gammeldagse oppskrifter som man forbinder med store familiebesøk i julen. Det finnes mer enn bare syv sorter inni den kokeboken! Så når jeg endelig tok meg tid til å bla litt i den for aller første gang, var jeg med ett i kakehimmel! Det finnes så mye jeg vil prøve inni der! Men først og fremst ville jeg prøve meg på noen skikkelige pletter! Nå tenker du kansje sukkerpletter hvorfor er det så spennende egentlig, du kan jo kjøpe det hos bakeren om du absolutt vil ha! Og ja det kan jeg, men det kan jeg jo egentlig med alt av kaker. Men la oss være helt ærlige! det er jo virkelig ikke like godt som det som er hjemmelaget! Eller hva sier du? Det finnes nok delte meninger her, men for meg er det hjemmelagede best. Så jeg ville egentlig bare smake hvordan litt god gammel tradisjonsbakst smakte i forhold til nåtidens bakst. Og jeg må helt ærlig si at jeg foretrekker disse hjemmelagde! De var kjempe, kjempe gode! Men de smakte jo ikke i nærheten av de som vi får kjøpt i butikken. Men så er jo sikkert ikke oppskriften den samme heller! Og slik er det med alt, er det ikke samme oppskrift så smaker det ikke det samme. Men ikke frykt de er virkelig verdt å prøve selvom så derfor slenger jeg rett og slett med oppskriften til dere! Oppskriften er forresten funnet i Gyldendals store kokebok.

Som du kan se pyntet jeg plettene etter steking. Siden sukkerpletter skal være pyntet med glasur valgte jeg å mikse sammen en liten blanding av royal icing. For å få til de forskjellige fargene fordelte jeg derfor icingen i forskjellige skåler etterpå å tilasatt dem med wilton kondittorfarger i gel form. Så laget jeg til kremerhus som jeg hadde de forskjellige icingene i slik at jeg kunne sprøyte ut mønster. Jeg laget svart spindelvevnett med rosa og orange farger i og så laget jeg selvsagt noen gresskar i god halloween tradisjon! Har ikke brukt royal icing til så mye siden jeg synes det til tider kan bli litt søtt. Men til pepperkakehus og pepperkake tre elsker jeg å bruke dette! så det var litt gøy å få prøvd dette på litt andre type kaker også!

Håper du likte mine små halloween cookies og kjenner inspirasjonen komme over deg også! Må forresten også bare få sagt at det er veldig kjekt med alle de fine kommentarene jeg har fått i det siste, både her, på privaten og på Facebook! Så tusen takk til dere alle!

Happy Halloween!!!
Think Pink!


 
 
 
Sukker plett oppskrift: 

 
 


 
Pisk 3 egg 200g sukker til eggedosis.
Pisk den i ca 20-30min så den blir lett og luftig.
 
 
 
Tilsett så 1ts vaniljesukker i eggedosisen. 
(Jeg brukte "ekte" vaniljesukker.)

 
Ha i 200g mel i eggedosisen.
Ha i litt og litt om gangen.


 
Når røren er klar fordeler du den på et bakepapir med 2 ts.
La plettene stå slik i 12t før du steker dem på 150˚C i 8-10 min.
 

 
Slik ser de ut etter steking.
La dem kjøle seg ned og så er det bare å pynte dem slik du vil!






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar