søndag 14. juli 2013

Strawberry and Raspberry Ice cream

Heisann!

For dere som følger meg på Instagram så vet dere nok alt at jeg har de siste ukene mikset og trikset i ett på kjøkkenet her hjemme! Jeg har prøvd kaker, kjeks og ikke minst IS!!!

Fikk is-maskin til bursdagen min av min fetter og hans kone! Maskinen er alt blitt flittig brukt her i huset. Har desperat prøvd å gjenskape mormor sin tradisjonelle vaniljeiskrem, uten stort hell i begynnelsen. Men etter litt graving i gamle bøker fant jeg den rette oppskriften. Og med god hjelp fra mamma fikk jeg den til! Så etter å ha blitt godt kjent med min elskede iskrem-maskin bestemte jeg meg for å prøve noen nye is oppskrifter, og siden det er sommer så er det vel bare passende at jeg bruker sommerens beste bær! Jordbær og Bringebær!

Jeg fant en australsk oppskrift på nettet som jeg likte veldig godt! Bestemte meg for å prøve denne, men selvsagt med min egen lille vri. Tenkte jeg nå skulle dele den videre med dere, så kan dere prøve selv! Isen var ifølge min viktigste og største kritiker, min eldste nevø supergod! Han spurte meg til og med om jeg kunne lage mer til han neste gang han kom på besøk her. Så super tante Katrine som jeg prøver å være denne sommeren har tenkt å sitte i gang med iskrem laging i morgen! Skal også lage vaniljeis etter ønske fra min mellomste nevø. Kanskje med litt oreo i og?

Som jeg nevnte i starten er jeg å finne på Instagram. Har du lyst å følge meg der, kan du søke på: katrinethinkpinkblogg og puff så dukker jeg opp:)



Oppskrift på jordbær og bringebær is

2 kg jordbær
400 g bringebær
2 beger kremfløte
1 pakke melis


Rens 2kg jordbær, skyll dem og kutt dem i biter.



Skyll bringebærene og bland med jordbærene.



Ha i ca 400g melis. (det er nesten hele pakken) 
Tilsett mer melis om blandingen blir for sur.



2 beger kremfløte tilsvarer som du ser på bildet 600 ml = 6 dl.



bland jordbær, bringebær, melis og kremfløte i en blender og bland godt.
Det kan hende du må gjøre dette i flere omganger. 
Se blenderen din an.



Sil bær-blandingen din slik at du sitter igjen med bare "sausen".
Det resterende kjøttet/ frøene hiver du.
Liker du å ha biter i isen din trenger du ikke sile alt. ca halvparten kan du spare.



Etter at du har silt sitter du igjen med en fløyelsmyk kremet bær-saft. 
Det er dette du skal lage is av.



Ha bær-saften i is-maskinen din og miks i 30 min. 
(Husk at is bollen må stå minst 1 døgn i frysen før bruk!)



Ha isen i en form, gjerne med plast folie i så du får isen lettere ut senere.
Sitt formen med is i frysen for å stivne helt eller til du skal servere den.
Klarer du ikke vente kan du spise den med en gang!
Isen holder seg i frysen i minst 2 uker. 
Spis isen gjerne sammen med friske bær, kakestrø, marshmallows, sjokoladesaus,
 krem og annet godt du måtte like å ha på isen din! 
KOS DEG!


Think Pink!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar