søndag 7. juli 2013

Sugar Cookies

Heihei!

Nå som det er sommerferie har jeg all verden med tid til å gjøre akkurat det jeg måtte ønske når jeg måtte ønske! Vel det er vel kanskje ikke helt rett, for disse to ukene har vært ekstremt hektiske, men på en veldig positiv og gøy måte. Siden jeg er lærer til vanlig går ofte mine ettermiddager ut på å planlage neste skoledag, slik at elevene mine skal få den undervisningen de har rett på og fortjener. Dette krever selvsagt en del av meg og gjør da at ukedagene ikke blir brukt til så mye annet. Helgene mine blir derfor ekstra viktig å bruke på venner å familie. Så nå som jeg faktisk har 7 uker fri sier det jo seg selv at jeg skal bruke så mye tid jeg kan på dem! Disse to ukene har jeg derfor vært veldig aktiv, vært på kino med mine små nevøer shopping med kusiner, familiebesøk og ikke minst så har jeg hatt noen lunsjer her hjemme med mine bestiser!

Når jeg arrangerer lunsj her hjemme synes jeg det er viktig at jeg har noe å by på! Dette gir jo meg også en gylden mulighet til å prøve ut nye oppskrifter som jeg har lengtet etter å prøve! Det sier jo seg selv at jeg ikke kan klare å spise alt jeg lager alene.

En stund nå har jeg hatt lyst til å lage noen kjeks, men jeg har liksom ikke helt klart å finne noen oppskrifter jeg har hatt lyst å prøve. Så når jeg da fant en oppskrift fra Martha Stewart som jeg syntes virket gøy å prøve var det bare å kaste seg ut i det! Kjeksene laget jeg selvsagt til en av disse lunsjene vi har hatt nå i sommer! Det fine med bestevenner er at de er ærlige uansett hva, så hvis de ikke liker det eller synes noe må endres på så sier de ifra. HELDIGVIS likte de kjeksene veldig godt!

Som jeg nevnte fant jeg en oppskrift laget av Martha Stewart og jeg brukte denne som utgangspunkt. Men siden Martha Stewart er amerikansk sier det seg selv at oppskriften bruker amerikanske måleenheter. Jeg gjorde derfor litt om på den så den passer de nordiske målene og så tilførte jeg mitt eget preg. Tenkte nå å dele oppskriften med dere så kan dere jo prøve selv!


Sugar Cookies

225 g smør
4 dl sukker
50 g brunt sukker
2 egg
1ss sitronsaft
Opprevet skall av ca 1/4 sitron
7 dl mel
1 ts natron
1 klype salt
Perlesukker
Gelefarge (kondittorfarge)
Litt vann i et glass



Slik gjør du:
Sitt stekeovnen på 175C


Pisk 225g smør mykt i en mikser.



Tilsett 4 dl sukker + 50g brunt sukker i smør miksen din og pisk til lett luftig og gylden.
Liker du bedre å måle sukker i dl blir det 0,6 dl brunt sukker i stede for 50g.
Jeg foretrekker å måle brunt sukker i gram da dette sukkeret er mer kompakt og klissete.


Ha i sitronskall i smør/sukkerblandingen og miks i ca 1-2 min.


Tilsett  så 1 og 1 egg. Bland god i mellom og etter.


Tilsett etterpå sitronsaften og la alt blandes forsiktig.



Bland 7 dl mel med 1ts natron og 1 klype salt i en liten bolle.
Ha så melblandingen i smør/sukker blandingen. Miks forsiktig.
Ikke tilsett alt på en gang. Gjør dette i porsjoner.
Kanskje trenger du ikke ha i alt heller!
Se dette an ut i fra smak og behag.



Del deigen i små porsjoner å ligg på stekebrett. ca 1/2 ss med deig.
Flat deigen litt med fingrene.
Strø på litt perlesukker etter eget ønske og press forsiktig ned i kaken.
Bruk en pensel til å pensle lett over med litt vann etterpå.


Strø så litt mer perlesukker over kjeksene før steking. 
Jeg hadde farget perlesukkeret ved å ha det i en liten plastpose,
med en liten dråpe gele konditorfarge i. 
Husk fargen er drøy så ha heller i litt for lite enn litt for mye først.


Stekes midt i ovnen i ca 15-20 min.
Bon appetit!



Think Pink!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar