tirsdag 13. august 2013

Strawberry Shortcake

Heisann!

Da var jeg tilbake fra ferie! Har hatt 2 supre uker i Danmark med resten av familien! Å reise til Danmark om sommeren er tradisjon i vår familie, så dette er alltid noe jeg gleder meg til!

Hvis du har fulgt med på min Instagram konto katrinethinkpinkblogg har du nok fått med deg at jeg har bakt en del denne sommeren, men har nok ikke fått lagt ut alle de nye kakene da det har skjedd så mye før jeg reiste vekk. Men nå er jeg tilbake så her kommer et lite innlegg, med oppskrift selvsagt slik at også du kan lage den etterpå!

I dag tenkte jeg å dele en oppskrift med dere som jeg fant i en gammel kokebok som min mormor hadde da hun levde. Kokeboken har alltid lagt i skuffen her hjemme hos mamma, men jeg har egentlig ikke brydd meg så mye om den da jeg tenkte at her var det bare masse kjedelig oppskrifter. Men for en stund tilbake brukte mamma boken da hun skulle bake, og etter det har det klødd i fingrene mine hver gang jeg har tenkt på baking. De viste seg at boken inneholder alt en "skikkelig" husmor på 50 tallet trengte å kunne. Matlaging, baking og drinker var bare noe av det jeg kunne lese om her!så her sto da selvsagt en hver oppskrift jeg kunne tenkt meg å prøve!

Nå i sommer har jeg prøvd å bruke kun ferske frukter i mine bakverk. Man må benytte seg av sesongene synes jeg. Så da vi skulle ha et lite familiebesøk, bestemte jeg meg for å prøve en oppskrift som het Amerikansk jordbærkake. Altså det vi kjenner til som strawberry shortcake:) Men denne kaken skulle ikke lages på helt samme måte som de fleste oppskrifter på denne kaken sier. Tenkte derfor at dette måtte være litt artig å prøve! Tok derfor utgangspunkt i oppskriften for kakebunn, og så improviserte jeg litt underveis, ut i fra hva jeg selv liker og foretrekker. Tenkte nå å dele denne komposisjonen med dere her inne. Kanskje også DU får lyst til å prøve den;)


Strawberry Shortcake Recipe ~ Amerikansk Jordbær Oppskrift

Du trenger:
120 g smør
1,5 dl sukker
1 egg
1 ss vaniljesukker
4,7 dl mel
2 ts bakepulver
1 dl melk
3 dl kremfløte
2 ss sukker
1-2 kurver jordbær
100 g sjokolade


Slik gjør du:
Sett stekeovnen på 175⁰C



Pisk sukker og smør hvit og luftig.



Ha i 1 egg i smør/sukkerblandingen.



Ha så i vaniljesukker i smørblandingen. 
Jeg foretrekker vaniljesukker med ekte vaniljekorn.
Ekte vaniljekorn gir mer smak.



Bland 2 ts bakepulver med 4,7 dl mel.



Sikt melet og bakepulveret i smørblandingen og rør rundt.



Tilsett 1 dl melk i røren.
røren skal ikke være flytende. 
Blir røren for tynn kan du ha i litt mer mel, 
men ikke mer enn at det blir tilsammen 5 dl med melet fra tidligere.



Nå skal du fordele røren, dette gjøres i 2 steg.
Ha i røren i en smurt og kavret 24 cm i diameter rund form. 
(for å kavre ringen kan du smelte smør å smøre formen med,
 ha så litt semulie gryn i formen så det fester seg langs kantene. Hell ut det overflødige)
Når du har hatt halve røren i formen stryker du den utover så den blir bein. 
Smør så hele overflaten på deigen med smeltet smør.
Etter du har smurt har du så over resten av deigen. 
Stek kaken på 175⁰ C i ca 35 min. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Når kaken er ferdig skjer det noe magisk!
Husker du at du delte deigen i 2 og smurte den i mellom lagene?!?
Vel nå som kaken kjøler seg ned vil du merke at kaken deler seg i 2 bunner!
Akkurat der som du smurte i mellom lagene! 
Så nå har du 2 kakebunner og det er bare å begynne pyntingen!



For pynt/fyll, pisk kremfløten med 2 ss sukker. Ha halvparten av kremen i mellom de to kakebunnene.
Del jordbærene i 2 og fordel jevnt utover oppå kremen. 
Kutt så opp litt sjokolade etter smak og behag.
Jeg bruker mørk kokesjokolade.
Strø sjokoladen utover og jordbærene og legg så neste kakelokk oppå.
På toppen av kaken gjør du så det samme som du nettopp gjorde med midten.
Her på toppen liker jeg at det ser litt finere ut! Jeg Bruker derfor hele jordbær her.
Jordbærene snitter jeg i tynne remser, men ikke så langt at de blir kuttet av fra hverandre.
Jeg skyver så forsiktigt på snittene slik at de skrår seg og jeg får en vifte!
Slik pynter jeg min! Pynt din slik du ønsker! Denne kaken skal ha et eget særpreg, så slå deg løs!

Håper kaken faller i smak!



Think pink!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar