søndag 1. september 2013

Lilla Dåpskake

Heihei!

Da sitter jeg her igjen klar for å blogge litt!

Utenfor pøser det ned i dag, så da er det godt å kunne sitte inne under tak, med et varmt teppe rundt seg og en kopp te. Planen for i dag er å gjøre ferdig en del halvårsplaner for dette undervisningsåret. Men først tenkte jeg å vise dere dåpskaken jeg laget forrige helg!

Forrige helg fikk jeg et oppdrag på å lage en to etasjers firkantet hvit dame til dåp. Å kalle kaken en hvit dame blir vel ikke helt rett når du ser på selve fargevalget for marsipanen. Hun som skulle ha kaken ønsket seg en lilla kake, men innvendig er det en helt vanlig hvit dame. Så jeg velger å kalle den for det, er ikke fargen som teller men smaken.

Som nevnt skulle kaken være to etasjer med lilla som fargetema. Jeg bestemte meg derfor for å bruke forskjellige lilla toner på kaken. Bunnen av kaken ble derfor farget i en lys lilla-tone og toppen ble farget i en mørkere lilla-tone.

På toppen av kaken laget jeg til et teppe i samme lilla farge som bunnen av kaken, med en baby liggende oppå. Babyens bleie farget jeg i samme lilla-tone som toppdelen av kaken på den måten fikk jeg knyttet en helhet i elementene på kaken.

For å kunne få to etasjers kake må man selvsagt lage to kaker i forskjellig størrelse. Hver av kakene blir så kledd hver for seg før man stabler dem oppå hverandre. Siden det er to forskjellige kaker som blir stablet er det lett for å få en markant sprik mellom kakene. Altså man kan se at det er to forskjellige kaker som står oppå hverandre. Jeg valgte derfor å knytte det hele sammen med hvite fondant roser penslet med rosa spiselig glitterpulver. Jeg penslet også teppet, og bokstavene/tallene på kaken med dette glitteret. Jeg elsker å bruke slikt spiselig glitter på mine kaker. Synes dette ofte er med på å heve de forskjellige elementene på kakene. Og så er jo litt glitter aldri feil!

Resultatet ble som du kan se på bildene en firkantet søt dåpskake, perfekt til en liten lilla prinsesse! Håper dere likte kaken! Ligg gjerne igjen en kommentar så jeg vet hva du synes!

Ha en fin dag videre! Titt gjerne innom igjen om ikke så lenge, hvem vet plutselig kommer det et nytt innlegg!




Think Pink!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar