søndag 20. oktober 2013

Dåpskake til gutt

Heihei!

Da var det tid for et nytt blogg innlegg! Denne uken har gått så alt for fort! Hadde mange bakeplaner for uken, men slik ble det da ikke. I stede ble jeg liggende syk her hjemme. Typisk for høsten, men nå er jeg på bena igjen og kjenner at jeg er virkelig klar for å bake litt igjen! Har store planer fremover så nå krysser jeg bare fingrene for at jeg får til disse tingene! Skal selvsagt holde dere oppdatert under veis;)

I dag tenkte jeg å dele en av de viktigste kakene jeg har laget med dere. Alle kakene jeg lager er selvsagt viktige for meg, men noen ganger betyr det å få lage en kake litt ekstra, slik som med denne kaken. Dette er nemlig dåpskaken til min yngste nevø! Å få lov til å lage hans første kake var en virkelig stor ære for meg! Da det ikke finnes noe viktigere her i livet enn mine 3 helt nydelige, gode og snille nevøer! Som du kanskje leste i forrige innlegg så laget jeg da bordkort til dåpen laget av tyske skiver aka jule kjeks. Jeg hadde med andre ord hendene fulle i dagene før dåpen, men som alltid fikk jeg god hjelp fra min snille mamma og denne gangen var også min tante med å hjalp til med kjeksene. Så da ble det ikke så mye å gjøre allikevel.

Dåpskaken jeg laget minner en del om de dåpskakene jeg har laget i det siste. Det ser ut til at det går en liten trend i denne kaken for tiden. Inspirasjonen til denne kaken fikk jeg fra et bilde som noen sendte meg. Det er ofte slik at man kan se en kake man liker også har man selv lyst å prøve den, men jeg liker ikke å kopiere fra andre. Synes at den som har klart å lage noe vakkert skal få lov til å få æren av den alene! Jeg bruker derfor bare elementer som jeg liker og så tilfører jeg mitt eget. Liker derfor ikke når noen sier at jeg vil at du skal lage en helt make kake som denne. Da får jo ikke jeg heller være kreativ å utvikle meg! Dåpskaken til lille Even fikk derfor sitt eget lille særpreg også. Even sin mamma liker veldig godt sommerfugler og ønsket mange av disse på kaken. Som du ser er det derfor masse sommerfugler på begge sider av kaken. I midten har vi satt dåpssko på en "seng" av blomster, om kranset av flere blomster og roser. Ser du nøye etter så ser du at "sengen" som skoene står på har blomstermønster. Jeg har brukt en preger med blomster mønster for dette. Pregeren ligger du oppå fondanten og så kjevler du lett over for å lage mønster i fondanten. Er en veldig lett måte å lage til litt ekstra pynt. Resultatet blir som oftest veldig bra også!

Selve kakene er denne gang en Red Velvet Cake med ostekrem, dekket med lyseblå MMF. Blomstene har jeg laget ut av fondant også kjent som sugar paste. Jeg pleier å kjøpe dette på hobbybutikken Panduro eller i butikker hvor de selger Cacas sine produkter. grunnen til at jeg bruker disse er at det er billige produkter, kvaliteten er veldig god og så er disse produktene så og si helt identiske de bare har forskjellige navn. Jeg vet derfor alltid hva jeg får! Men nå er det slik at jeg bruker forskjellig fondant ut i fra hva jeg skal lage, men til blomster og figurer synes jeg dette er en super løsning. Hvis du ikke har noen slike butikker i nærheten, kan du alltid bestille i cacas sin nettbutikk. Har benyttet meg av dette av og til. Leveringen er rask og du får det de lover!

I frykt for å skrive et alt for mye i dag avslutter jeg nå. Har du noen spørsmål er det selvsagt bare å ta kontakt du finner meg på kommentarfeltet under eller på Facebook eller på Instagram: katrinethinkpinkcakeblog! Gleder meg til å høre fra deg! Ha en fin uke! Titt snart innom igjen for flere oppskrifter og inspirasjons bilder. Oppskriftene på denne kaken finner du ved å klikke på de markerte ordene i teksten!



Think Pink!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar