søndag 8. desember 2013

Soft Chocolate Truffles

Hei!

Da var jeg her igjen! Hvis du har fulgt med på min Instagram konto i det siste, har du nok fått med deg at her i hus er det julestemning og baking på topp for tiden! Det er noe helt spesielt med denne tiden på året! Jeg har alltid elsket den! Så fort julen er over begynner jeg å glede meg til neste år! I år blir det ekstra spesielt på julaften da vi har fått et nytt lite medlem i familien vår! Det er noe eget når hele familien samles. Både store og små. Etter min tur til London i høstferien gleder jeg meg også ekstra til å gi de spesielle julegavene som jeg har funnet til mine to eldre nevøer også! Men før julaften kommer er det fortsatt en del som skal gjøres, pakkes, lages og bakes. Denne helgen har jeg prøvd meg på noe helt nytt nemlig sjokoladetrøfler!

Resultatet ble først ikke helt slik som jeg hadde tenkt. De sjokoladetrøflene jeg har smakt før har hatt en myk, men fast konsistens. Jeg har alltid sett for meg at jeg skulle kunne rulle dem ut med hendene mine. Vel det var vel ikke helt slik mine ble... Jeg skal ikke skryte på meg noe som helst. Jeg er ikke plettfri og fantastisk, jeg gjør ofte feil på kjøkkenet, men etter et feilen er gjort har jeg blitt en erfaring rikere. Jeg kan da ta med meg den erfaringen videre til neste gang jeg skal prøve meg på oppskriften. Men jeg vet ikke helt om jeg vil forbedre denne oppskriften sånn egentlig! For helt ærligt så likte jeg resultatet selv om det ikke ble helt slik jeg først hadde tenkt!

Mine sjokoladetrøfler ble som du sikkert alt har forstått ikke faste i konsistensen. De ble derimot litt mykere, litt mer klissete. Men hva er vel egentlig ikke bedre enn litt myk, klissete sjokolade som smelter på tungen! I min fortvilelse smakte jeg på massen for å se hva som var gale, og alt jeg kunne komme på var at det var egentlig ikke noe gale! Sjokoladene var god akkurat slik som de var!

Siden sjokoladen ikke er helt stiv blir det med en gang litt vanskeligere å dele den i biter som man kan spise med hendene. men ikke frykt! Det er jo derfor man har laget små sjokoladeformer/muffinsformer i folie! Jeg tok sjokolademassen min i en sprøytepose og fylte opp de små sjokoladeformene mine med den myke, mørke sjokolademassen min. Etterpå tempererte jeg litt mørk sjokolade og hadde over sjokoladene mine for å gi dem et lite hardt lokk på toppen, slik at når man tar det første tygget, bryter man først igjennom et hardt lokk med fast sjokolade etterfulgt av opplevelsen av myk, smålig klissete sjokolade som smelter i et når det blandes.

Ja nå kan jeg tenke meg også du fikk lyst på sjokolade! Og kansje du til og med fikk lyst på noen av disse myke sjokoladetrøflene jeg har laget? Vel i så fall så har jeg tenkt å dele oppskriften med deg! Så her kommer den!


Fløyelsmyke Sjokoladetrøfler Oppskrift
~
Soft Chocolate Truffle Recipe


Du trenger:
3 dl fløte
50 g usaltet smør
300 g mørk sjokolade ( eller lys hvis du foretrekker det)

Slik gjør du:


kutt opp sjololaden å ha den i en bolle.



Ha kremfløten og smøret i en panne. 
Varm blandinget til smøret er smeltet og fløten er ved kokepunktet.



Hell fløteblandingen over den opphakkede sjokoladen og rør til all sjokoladen
 er smeltet og blandet seg med fløteblandingen. 
Hvis du ikke ønsker bare smaken av mørk sjokolade,
kan du nå tilsette andre smaker, som peppermynte, appelsin eller likør.



Sitt blndingen i kjøleskapen i minst 4t. Helst over natten.



Siden denne blandingen ikke blir helt stiv trenger du litt utstyr.
Jeg brukte en sprøytepose til å ha massen i. 
Da kunne jeg også posjonere hver sjokolde uten søl og problemer.
Smelt litt sjokolade som du kan dyppe de ferdige sjokoladene i for et hardt lokk på toppen.
Eller dypp sjokoladene forsiktig i kako pulver om du heller foretrekker det.
Avslutt det hele gjerne med litt kakestrø eller spiselige gullblader slik som jeg har gjort!



Håper du liker min lille vri på den tradisjonelle sjokoladetrøffelen!


Think Pink!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar