søndag 16. mars 2014

Hvordan lage ugler til uglekake

Heisann!

Da var jeg her igjen! Og denne gangen tenkte jeg at jeg skulle vise dere hvordan vi lager uglene til uglekaken!

Som dere sikkert husker nevnte jeg i forrige innlegg at jeg skulle vise dere hvordan man lager ugler til å pynte med på uglekaken. Uglene er veldig lette å lage, så dette kan både store og små få til.

Uglene kan lages på for hånd, slik at det bare er å feste dem på kaken når du skal servere den. Hvis du har tenkt å lage dem før, kan du enten la dem stå i kjøleskapet til de skal taes i bruk, eller du kan la dem stå ute i rom temperatur. Lar du dem stå ute i rom temperatur vil de derimot tørke og bli helt stive. I kjøleskapet vil de også bli stive, men de vil derimot bli myke igjen når du tar dem ut i vanlig temperatur. Dette gjelder for alle fondant figurer. Ikke bare for uglene. Så her kommer det bare ann på smak og behag, og ikke minst hva man foretrekker. Figurene kan lages opp til en uke før du skal bruke dem!


Før du begynner trenger du dette av utstyr:
1 kjevle
1 rund pepperkakeform
250 g fondant (er mer enn nok)
gele farger etter eget ønske (2 forskjellige farger)
melis
sukkerperler
spiselig lim


Slik lager du uglene.

Det første du må gjøre er å farge fondant. Du kan enten lage egen fondant av marshmallows. (Oppskrift finner du HER). Eller så kan du kjøpe en pakke med hvit fondant eller eventuelt farget fondant etter ønske, enten på Panduro hobby butikk, Jernia eller Kitchen. Du kan også få kjøpt fondant i enkelte matvare butikker. Hvis du kjøper hvit fondant må du også kjøpe gele farger i de ønskete fargene du vil ha. Til mine ugler har jeg brukt rosa og lilla. Jeg bruker Wilton sine gele farger. Disse får du kjøpt på Jernia og Kitchen. Det er også muligt å kjøpe på www.cacas.no. Bruker du gelefarger er det viktigt å huske på at fargene er veldig drøye så en liten dråpe er mer enn nok å ha i fondanten om gangen. Selvsagt må du ha mer hvis du vil ha sterke farger, men til disse duse fargene jeg har brukt trenger du ikke mye. Kna fargen godt inn i fondanten før du begynner.



Når du skal kjevle ut fondant kan det hende du trenger melis under fondanten så fondanten ikke klistrer seg til bakeunderlaget. Jeg har derimot av egen erfaring merket at ikke alle fondant typer trenger melis under. Spesielt ikke fondant fra cacas. Men dette må du se ann selv. 

Kjevl ut fondantene (husk 2 forskjellige farger) til de er ca 0,5cm tykk. 
Bruk den runde pepperkake formen til å stikke ut 2 sirkler av hver farge, slik at du har 2 rosa sirkler og 2 lilla sirkler. Den ene rosa sirkelen blir kropp til den rosa uglen og den andre rosa sirkelen skal brukes som vinger på den lilla uglen. 
Det blir selvsagt det samme med de lilla sirklene, en til kropp og en til vinger.  



Når du har stukket ut sirklene bruker du pepperkake formen til å stikke ut en liten bue i sirkelen din.
Sirkelen din vil nå ha en liten halvmåne form, der som du har laget buen. Du har nå laget ører på uglen din.

Du skal nå gjøre det samme på nytt på den andre sirkelen din, men denne gangen skal du lage to slike buer.
Bitene som du får av å lage slike buer skal du bruke som vinger til uglen i motsatt farge!




Når du har gjort som forklart over skal formene se ut slik som på dette bildet.



Det neste du nå trenger er sukkerperler som øyne.
Du kan enten bruke sølvperler, eller slike sukkerperler som jeg har brukt her.
Du får tak i disse samme sted som du kjøper fondant og gelefarger.



Som nevnt i begynnelsen skal du bruke to forskjellige farger. Jeg har brukt lilla og rosa.
Jeg har laget de samme formene som vist over i både lilla og rosa.
De rosa vingene limer jeg på den lilla kroppen, og de lilla vingene limer jeg på den rosa kroppen.
Jeg har brukt sukkerlim, dette får du også kjøpt samme sted som fondant og farge.




Som du kan se har jeg limt på øynene på uglen min.
Under øynene har jeg laget en liten nese/nebb.
Nesen er laget av fondant som jeg har formet til en liten trekant og limt på.



Når uglen din ser ut som dette er du ferdig og den er klar til å festes på kaken din!
Dette er enkle figurer som er gøye å lage sammen med også de yngste!
La barna få prøve seg! De kommer til å elske disse små fuglene!
håper du likte min lille gjennomgang av hvordan man lager fondant ugler! Gi gjerne en liten tilbakemelding i kommentarfeltet på hva du syntes!

Ønsker dere alle en fin uke! 
Og husk titt innom snart, for her kommer det snart nye kaker og triks!




Think Pink!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar