søndag 6. juli 2014

Linser fylt med bringebær og vaniljekrem

Da er sommeren her og de fleste har planer om en liten ferie eller to. Om du velger å reise langt vekk, eller holde deg her i landet så er det noe helt eget med denne tiden av året. Det er nå vi kan slappe av, nyte dagene og gjøre akkurat det vi vil!

Mitt høydepunkt hver sommer er å kunne bake. Bake akkurat det jeg selv har lyst til og når det selv måtte passe meg å bake, enten det er kl 11.00 om morgenen eller 20.00 om kvelden. Det spiller ingen rolle for jeg har all verdens tid! Men i år har jeg dessverre ikke hatt denne muligheten. Ikke fordi jeg har vært ute å reist, men fordi jeg har klart å ødelegge skulderen min. Dagene har derfor gått en del i behandlig og ro. Men heldigvis for dere så har jeg mange gode oppskrifter på lur! Og nå har jeg jo faktisk muligheten til å dele dem med dere! Ofte har jeg for mange kaker og oppskrifter å dele, men alt for lite tid før det kommer nye ting å dele. Det blir derfor en kamp med meg selv om hva jeg skal velge å dele først! Men her kommer ihvertfall en oppskrift som jeg tenkte ut og fikk prøvd like før jeg skadet meg!

Kanskje har du alt lest bloggen min en stund, og vet derfor at jeg har laget linser med vaniljekrem før også? Denne gangen har jeg laget en liten vri på linsene mine. Jeg har nemlig tilsatt sesongens friske bær. min favoritt er bringebær! Så jeg bestemte meg for å lage linser med dette som fyll. Resultatet ble ikke helt slik jeg trodde det skulle bli. Jeg hadde en forventning til at disse søte gode bringebærene skulle få en rikere, søtere smak, men endte opp med en syrlighet i bærene som jeg ikke trodde fantes! Heldigvis så passet denne syrlige bringebærsmaken perfekt sammen med den søte smaken til vaniljekremen og den nesten litt kjekslignende konsistensen til linsene. Med andre ord ble de små enkle linsene enda litt bedre om mulig med den oppfriskende smaken av bringebær! Jeg anbefaler virkelig å prøve disse nå en sommerkveld! Og husk, bringebær er best på denne tiden av året så vil du ha et supert resultat bør du prøve dem nå! Gi gjerne også en tilbakemelding på hvordan de smakte. Og del gjerne bilder med oss på Facebook siden min!


Oppskrift 
Linser fylt med bringebær og vaniljekrem

Dette trenger du:
250g mel
6 ss sukker
2 eggeplommer
200g smør
1 pakke ferdig vaniljekrem
bringebær



Slik gjør du:



Ha mel, sukker, eggeplommer og smør i en hurtigmikser. La den stå å blande til alt er blitt samlet og du får en fast deig. Tar ca 3 min. Du kan også ha alt i en bolle og kna sammen med hendene.
Ha deigen ut av hurtigmikseren og pakk den sammen til en rund klump.
Pakk inn i plastfolie og kjøl ned i kjøleskapet i ca 10 min.  



Etter 10 min tar du ut deigen fra kjøleskapet. Du skal nå kjevle ut mørdeigen.
Bruk et glass til å kutte ut sirkler i deigen. Sirklene må være store nok til å passe i en muffinspanne.
Du kan også bruke slike små pai former som jeg har brukt.
Det kan være lurt å smøre muffinsformen før du har i deig, slik at linsene slipper lettere tak etter steking.



Fyll hver linse med ca 2/3 vaniljekrem. Og ha så noen bringebær på toppen.
Det neste steget kan du selv velge om du vil ta i bruk eller ikke.
Jeg laget noen med og noen uten lokk selv. smaken ble like god uansett!
Hvis du velger å lage lokk, kjevler du på nytt ut mørdeigen og bruker en litt mindre kopp til å stikke ut sirkler. Disse sirklene skal du ha på toppen av vaniljekremen.




Press sammen kantene med en gaffel, og stek dem midt i ovnen på 200⁰C i ca 20 min.



La linsene kjøle seg ned i ca 5 min etter steking før du spiser dem.
Server gjerne med litt vaniljeis til, eller gjør som meg å bare dryss litt melis over!
Eller spis dem helt slik som de er!
De er supergode uansett!



Think Pink!





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar