søndag 17. august 2014

Lettvint eplepai!

Heihei!

Da var alt første arbeidsuke over og utenfor er bladene begynt å viste tegn til at høsten nærmer seg!
Temperaturen er begynt å synke og det blir fortere mørkt om kveldene. For min del kjenner jeg på at dette blir en innedag for meg i dag. Jeg kan ikke helt avgjøre om det kommer en liten regnbyge eller to snart, så da tenker jeg det er tryggere å heller stå på kjøkkenet å bake litt i dag!

Siden høsten nærmer seg er det snart tid for de gode norske eplene som kommer hvert år! Og jeg tenkte at jeg derfor skulle dele en liten eplepai oppskrift med dere som er super lett å lage!

Jeg laget denne eplepaien i sommer sammen med mine nevøer. Oppskriften er lett og de minste kan helt fint klare å lage dette på egen hånd. Jeg lot mine to kjære gjøre det meste av arbeidet selv. Det eneste jeg passet på var at jeg forklarte dem nøye hva de skulle gjøre før de begynte på oppgavene.

Guttene syntes det var veldig gøy å få være med å lage, spesielt da vi skulle servere det til resten av familien! Alle ble superfornøyde med desserten og forsynte seg flere ganger! Så nå tenker jeg at også dere skal få muligheten til dette!


Dette trenger du:
1 eple per person.
6-8 ss sukker
1-2 ss kanel
4 ss vann
Filodeig
1 egg 
1 potetskreller
1 kniv
Vaniljeis


Slik gjør du:

 
Hul ut eplene slik at du ikke har med kjernene.
Skrell eplene med en potetskreller.
 

 
Kutt opp eplene i passe store biter.
Dette klarer barn helt fint på egen hånd. Men forklar dem godt først!
 

 
Ha alle eplene i en kjele og dryss over, kanel, sukker og vann.
 

 
Kok eplene til de er begynt å mykne. Dette tar ca. 10 min.
 

 
Ha eplene over i en ildfast form.
 

 
knus et egg og smør utover filodeig.
 

 
Krøll sammen filodeigen som er smurt med egg og plaser oppå eplene.
 

 
Dryss gjerne med kanel og supper på toppen for litt ekstra smak.
 
 
Sett formen med epler og filodeig i ovnen på 200⁰C i ca 15 min.
Det viktigste her er at filodeigen blir sprø og brun på toppen. Eplene er alt varme.
 

 
Server eplepaien med vaniljeis, eller spis den helt slik som den er!
God blir den uansett, og barna vil bli kjempe fornøyd med eget arbeid!
 
 
 
Håper dette er en oppskrift som faller i smak hos både store og små! Det gjord den i hvert fall hos oss!
 
 
 
 
Think Pink!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar