søndag 3. august 2014

Pai med sommerens bær

Da er sommeren snart over og de fleste har vendt tilbake til sine vanlige gjøremål. For min del har jeg fortsatt en uke igjen med ferie før frøken Hansen skal ut på nye eventyr! Jeg har et spennende år i vente og gleder meg utrolig mye. For min del startet sommeren ganske så brått og ikke på en kjekk måte. Jeg klarte nemlig å skade skulderen min i slutten av Mai. Dere som kjenner meg også utenfor denne bloggen vet nok alt at jeg har vært igjennom en stor operasjon tidligere i skulderen min på grunn av medfødte hypermobile ledd. Disse leddene mine har flere ganger ført til at blant annet skuldrene sklir ut av ledd, så en operasjon var eneste utvei i håp om å kunne stramme opp slik at dette ikke skjedde. Jeg gikk igjennom en stor operasjon og var ikke i stand til å jobbe før det var gått 8 mnd. det tok 1,5 år ekstra før førligheten i armen var begynt å bli god igjen også. Vi hadde stort håp for at operasjonen skulle holde, dessverre ble det ikke slik og 1 år etter jeg var helt ferdig med behandling ble skulderen på nytt ødelagt. Denne gangen viste det seg at operasjonen var ødelagt og alt vi kunne gjøre var å enten prøve på nytt, men med mindre sannsynlighet for å lykkes enn tidligere eller bare behandle og trene den opp så godt som mulig! Jeg valgte trening og behandling! Dette har fungert kjempe bra, og heldig som jeg er har jeg jo en fantastisk mamma som stiller opp med hjelp hvis det trengs! Det er for eksempel alltid hun som kjevler ut fondant og marsipan for meg, da dette er en av de tingene jeg ikke klarer selv. Jeg har hele tiden gått med en engstelse for at jeg på et tidspunkt ikke lenger skulle kunne få lov å bake på grunn av skulderen og nå i Mai fikk mine bekymringer bekreftelse. Jeg ødelagte skulderen min på nytt og har måtte gå med armen i fatle over lengre tid. Jeg har ikke fått lov å jobbe da jeg ikke har kunne beveget armen, så baking har jo vært helt utelukket! Jeg tror ikke jeg selv har forstått hvor mye baking og kakepynting har betydd for meg før jeg nå ikke lenger kunne gjøre disse tingene lenger. Jeg har vært fortvilet, sint, frustrert og ikke minst redd. Jeg vet hva jeg har gått igjennom før. De første 8 mnd etter operasjonen første gang var ikke lette, jeg hadde vondt og kroppen min taklet ikke smertene som førte til at jeg ofte holdt på å besvime, dette er noe jeg ikke vil igjennom på nytt. Så da jeg for ikke så lenge siden fikk brev fra legen om at mine MR bilder viste en skulder som ikke var like skadet som vi først antok ble ord for glede helt ubeskrivelig!!! Jeg må være forsiktig og ikke gjøre for mye for da vil skulderen bli helt ødelagt, men jeg får lov til å gjøre så mye som mulig! Jeg slipper ny operasjon så lenge den ikke blir verre! Dette betyr at jeg selvsagt må trene og være forsiktig, jeg må ha behandling også, men jeg får lov til å fortsette min lille hobby!!!

De siste dagene har jeg derfor bakt litt og prøvd meg på kjøkkenet igjen. Jeg merker musklene er svekket og at jeg får fortere vondt, men det er så godt å føle seg som Katrine igjen! og faktisk få lov til å kunne holde på med den hobbyen jeg elsker høyest igjen er befriende! Det er når jeg baker jeg får lov til å bare være meg. Jeg skrur musikken opp, synger av full hals og alle andre tanker og stress forsvinner. Det er bare meg tid! Og i tiden fremover skal jeg virkelig nyte dette!!!

For å feire mine gode nyheter tenkte jeg å dele en liten pai oppskrift med dere! For selv om sommeren er på sitt siste for mange, må vi fortsatt nyte denne fine tiden på året. Det er nå i disse månedene en del av sommerbærene er best, og vi har mulighet til å ta i bruk norskdyrkede bær! Jeg personlig foretrekker bærene som vi har her i landet, det er noe eget med smaken. Ofte blir importerte bær smakløse og falske. Jeg trenger ikke perfekte bær i utseende jeg trenger bær som smaker friskt og godt!

I denne oppskriften som jeg skal dele med dere har jeg brukt blåbær, jordbær og bringebær! mine 3 favoritt bær sorter! Denne paien er perfekt til de fleste type bær, så hvis du ikke liker de bærene jeg har valgt kan du alltid velge noen andre! Her er det kreativiteten som styrer!



Pai med sommerlige bær!

Dette trenger du:
300g mel
1 klype salt
100g smør
4-6 ss iskaldt vann
4 ss sukker
3 dl kremfløte
1 pakke ferdig vaniljekrem
1 kurv bringebær
1 kurv jordbær
1 kurv blåbær
sjokoladelinser


Slik gjør du:


Bland smør, salt, sukker og mel.
Bland ingrediensene slik at du får en sandaktig konsistens.



Tilsett litt og litt vann til du får en fast, fin og glatt deig.


Pakk deigen inn i plast og sett i kjøleskapet for kjøling i 15-20 min.


Kjevl så ut deigen og ha i en ildfast form. 
Prikk deigen med en gaffel før steking.
Stek pai bunnen til gylden brun på ca 225 i 12-15 min.
Det kan hende du trenger mer tid eller mindre, dette er det ovnen din som bestemmer.
Når pai bunnen er gylden brun slik som på bildet er den ferdig. som du ser har jeg hatt min litt forlenge i så kantene er blitt litt mørkere enn nødvendig.



Kjøl ned pai bunnen etter steking.
Når den er helt kald pisker du sammen kremfløte til en fast krem.
Bland forsiktig i vaniljekremen. Jeg bruker hele pakken, men dette velger du ut i fra hvor mye vaniljekrem smak du vil ha.
Ha kremblandingen oppå pai bunnen. Fordel jevnt.



Del jordbærene i to og ha på paien din.
ha så på andre bær som bringebær og blåbær.
Topp det hele med sjokolade linser. Jeg har brukt en blanding av mørk og lys sjokolade.



Nyt paien på en god og varm sommerdag sammen med familien,
eller spis hele selv!

God sommer videre til dere alle!



Think Pink!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar