søndag 14. september 2014

Eplekake for 1

Da var høsten kommet, bladene er begynt å bli gule og solen svakere. Men heldigvis er det fortsatt 20 grader ute og ingen tegn til skyer de kommende dagene!

Jeg elsker høsten! Det er noe spesielt som skjer da! Det er vanskelig å beskrive, men man får en egen følelse når man går ute og løvene knitrer under bena på deg. Alle farger blir mer levende og man vet det snart er tid for inne kos, varm kakao og sene filmkvelder mens man ligger sammenkrøllet under pleddet med tente lys overalt rundt deg. Dette er også tiden for baking med epler! Jeg elsker epler! Enten jeg bruker dem i bakverk eller jeg bare velger å steke dem slik de er i ovnen. Bakte epler smaker fantastisk uansett!

Forrige helg fikk jeg veldig lyst på eple muffins og bestemte meg for å bake dette! Som du sikkert alt vet er cupcakes egentlig bare en forminsket kake deig som er beregnet på en person. Cupcakes eller muffins som vi pleier å kalle dem i norge er perfekte kakestykker som passer perfekt å ta med i nistepakken på tur eller for å serveres i besøk. En er som oftest nok om gangen og du slipper å måtte nøye dele opp kaken i like store stykker så alle skal få. Det er også mye greiere å fryse ned muffins for så å ta opp noen når du trenger, enn å fryse ned en hel kake. Jeg pleier derfor som oftest å bake muffins hvis jeg skal bake til meg selv. Jeg pynter aldri de muffinsene som skal fryses ned! Jeg liker ikke frossen krem som er opptint igjen! Jeg pynter dem heller når de står å tiner seg. Røren jeg laget denne gangen er en vanlig vanilje cupcake røre som jeg tilsatte litt kanel og epler. Røren holdt til 12 muffins. og jeg har selvsagt tenkt å dele den med dere, for denne oppskriften er for god til ikke å deles! Muffinsene ble perfekt saftige og de var like gode dagen etter som den dagen de ble laget!

Som du ser på bildene har jeg ikke toppet muffinsene med noe annet enn vanlig pisket krem. Grunnen til dette er at jeg foretrekker krem eller vaniljeis til eplekake. Men dette er selvsagt en personlig mening. Kanskje du synes noe annet? Kanskje du liker bedre smørkrem til. Her er det du selv som bestemmer. Men nå skal jeg ikke mase mer! Her kommer oppskriften!




Du trenger: 
130g smør
130g sukker
2 egg
130 g mel
1ts bakepulver
0,5ts natron
1 ss kanel
2 epler


Slik gjør du:


Pisk smør og sukker hvit og luftigt i en mikser.



Bland sammen alle de tørre ingrediensene for seg selv i en bolle.



Ha i 1 og 1 egg i smør/sukker blandingen. 
Bland godt sammen.
Ha i melblandingen i sukker/smør/egge blandingen din.
Bland alt godt sammen til en tykk men jevn deig.



Skrell og kutt opp eplene i små terninger.
Ha så terningene i muffins deigen din.



Fyll muffinsformer 2/3 opp.
Stek i ovnen på 175G i ca 20 min.



server med pisket krem eller vaniljeis!



Think Pink!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar