søndag 28. september 2014

Saftig Non Stop Sjokoladekake

Hei!

Forrige helg var jeg invitert på for bursdagsfest og morro! 2 av mine gode veninner fylte nemlig dag og for anledningen tilbød jeg meg å lage bursdagskaken. Hvert år treffes jeg og noen av jentene fra ungdomsskolen  for en liten reunion. I år traff denne på samme helg som to av dem hadde bursdag. Det ble derfor naturligt at vi feiret det også. På disse treffene tar vi alle med oss en matrett hver, så da ville jo jeg selvsagt bake litt.

Da vi var yngre var de to bursdagsbarna veldig glad i non stop! Jeg måtte derfor selvsagt lage en kake som inneholdt non stop! Kaken er en saftig sjokoladekake fylt med nonstop, pyntet med sjokolade smørkrem og non stop rundt. Det spesielle med denne kaken er at fra utsiden ser den ut som en helt vanlig sjokoladekake, men når du tar deg et stykke så triller det pluttselig ut non stop! Med andre ord en artig liten vri på den tradisjonelle bursdagskaken! Dette passer selvsagt like bra for både voksne og barn. Alle kommer til å synes dette er morsomt å få i sin kake. Bursdagsbarna var i hver fall super fornøyde med kaken sin!

Jeg tenkte jeg nå skulle dele oppskriften og gjennomgangen med dere så kan dere jo prøve selv!





Non Stop sjokoladekake

Dette trenger du:

sjokoladekake
180 g smør
2,5 dl hvit sukker
2,5 dl brunt sukker
3 egg
2 ts vanilje essens
6 dl mel
1,5 dl kakao pulver
1/4 ts salt
1 ts bakepulver
3,5 dl kefir melk

Sjokolade smørkrem
4 ss mykt smør
4 ss kakao pulver
2-2,5 pakke melis
5 ss sterk kaffe

3 pakker non stop 



Slik gjør du:


Pisk smør, hvit sukker og brunt sukker lett og luftig i en kjøkken mikser.
Tilsett så vaniljeessens og 3 egg. 1 egg om gangen. 



Bland alt det tørre i en bolle.
Ha ca halvparten i smør blandingen din. Tilsett så kefirmelken før du har i resten av det tørre.
Bland alt godt før du fordeler røren i 2 runde springformer og steker i midten av ovnen på 175 C.
Hver kake skal steke i ca 30-35 min. Har du mye røre i en form vil det ta lengre tid.



Etter steking skal kakene kjøles ned.
Før du stabler kakene oppå hverandre for pynting kutter du ut et hull i mitten av kaken med et glass.
Husk å spar ca halve delen av den ene utkuttete sirkelen slik at du har et lokk til etterpå.



Miks sammen smør, kakao pulver, kaffe og melis med en håndmikser. 
Er smørkremen for tørr tilsett litt vann til ønsket konsistens.



Stabl kakene oppå hverandre med sjokoladeglaur i mellom.
Hullet i midten skal nå fylles med non stop.



Tett til med litt kake så du får et lokk på toppen.


Smør hele kaken så med smørkremen og pynt til med non stop.


Kaken er klar!




Think Pink!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar