søndag 9. november 2014

Halloween kake og hekse brygg gele!


Hei!


Oioioi nå er det alt for lenge siden sist jeg blogget litt! De siste ukene har vært veldig hektiske, med lange dager hjemmefre og få timer til å slappe av. Helgene har derfor blitt ekstra viktige å bruke til vile og ro, men nå er jeg tilbake!

Min eldste nevø Martin ble hele 12 år i uken og i går ble han feiret med kake og gaver! For anledningen laget jeg en skikkelig halloween kake med en liten overraskelse inni! I tillegg laget jeg en skikkelig heksegryte fylt med gele, makker, øyne og små padder. Alt var laget av snop selvsagt!




Heksegryte


Selve heksegryten laget jeg av puffet ris og sjokolade pasta. Den puffede risen og sjokoladepastaen kledde jeg rundt en bakebolle, slik at når jeg fylte heksegryten med gele ville den ikke smelte/løse seg opp. Jeg brukte 3 foskjellige geleer for å få den rette efekten. Sitron, bringebær og blåbær gele. Jeg hadde hver av geleene i forskjellige skåler når de skulle stivne. Når de var stivnet blandet jeg de i skålen sammen med snopet. Super enkelt å lage, men perfekt for både store og små!


Halloween kake

For selve kaken lagde jeg en Red Velvet kake som jeg hulte ut i midten og fylte med non stop. Fremgangsmetoden for dette kan du se ved å klikke HER. Kaken ble etterpå dekket med orange MMF og pyntet med svart fondant. Spøkelseshusene har jeg laget ved å bruke maler som jeg har kuttet ut i fondant. Skal vise deg hvordan du gjør dette litt lenger nede på siden. For spindelvevet og trærene har jeg brukt spiselig svart maling og malt på selv. Jeg malte også på noen små hvite/sølv spøkelser, men disse synes ikke like godt på bildene som på selve kaken. For å avslutte hele kaken laget jeg en kjempe edderkopp av fondant som sto på toppen av kaken å voktet edderkopp eggene som lå inne i kaken (non stop). Både kaken og geleen falt i smak og bursdagsgutten var strålende fornøyd med all feiring!


Hipp hurra for verdens tøffeste, snilleste og beste 12 åring! 
Tantes stolthet!


Hvordan lage spøkelseshus:

Du trenger:
Fondant
Orange gelefarge
1 skarp kniv
Hardt underlag
Mal for spøkelseshus


Slik gjør du:


Jeg valgte et spøkelseshus som jeg fant på nett og tegnet av. 
Her kan du selv velge hvordan du vil gjøre det. 
Du kan gjerne kopiere ut en mal så slipper du å tegne selv. 
Det er viktigt at du har det i papir så du kan ha den oppå fondanten.


Klistr papiret til fondanten og skjær rundt kanten av papiret med en kniv.
Jeg laget først en i gul fondant. 
på den gule fondanten skar jeg ikke ut vinduer og dør!
Det gjorde jeg derimot med den svarte fondanten som jeg brukte etterpå.
JEg gjorde da det samme som med den gule, men kuttet ut vinduer og dør.
Etterpå limte jeg den svarte fondante oppå den gule slik at den gule lyste igjennom der jeg hadde kuttet vekk vinduer og dør i den svarte.
Da var hele spøkelseshuset ferdig på 1 - 2 - 3...



Så enkelt kan dette gjøres så bare til å prøve! Det er kjempe gøy!



Think Pink!


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar