onsdag 10. desember 2014

Christmas cake 2014

Hei!
Da var årets første julekake bakt her i huset! Tenkte jeg derfor skulle dele den med dere med en gang!

Kaken laget jeg til et julebord som jeg var på i går. Tema for kaken ble i år snømenn i viterkulden. Jeg pyntet den derfor med både en snømann og en snødame. Rundt på kaken hadde jeg også pyntet med spiselige snøfnugg laget av Cake lace. Kanskje du husker at jeg var i london for ikke så alt for lenge siden? Da jeg var der var jeg en tur innom en bakemesse og der fikk jeg tak i mye nytt bakeutstyr. Blant annet fikk jeg tak i silikonmatter med snøfnugg mønster på fra Cake lace! Når jeg kjøpte denne matten var jeg litt usikker på om jeg kom til å få bruk for den, men siden jeg har en liten besettelse ovenfor snø og snøfnugg måtte jeg bare ha den. Det passet da ekstra bra at jeg faktisk kunne bruke den til denne kaken! For dere som ikke har tatt i bruk Cake lace før så er det akkurat det som navnet sier, det er spiselige blonder til kaker. Man blander sammen en miks som man smører utover en silikon matte å steker i ovnen i ca 30min. Resultatet blir da blonder som man kan bruke på kaker. Jeg har kun brukt dette en gang før. Den gang var det på en bryllupskake

Snømennene laget jeg av hvit fondant fra Wilton. Jeg foretrekker å bruke kjøpt fondant til figurer i stede for hjemmelaget MMF. Jeg bruker derimot MMF til å dekke selve kaken, da jeg synes denne er bedre å kjevle ut. Den smaker også bedre som lokk på kaken enn den søte fondanten. Men MMF har en konsistens som gjør at den ikke helt egner seg til å lage figurer av. 

Kaken jeg laget for anledningen var en red velvet kake med ostesmørkrem. Som du kanskje har forstått fra tidligere innlegg er dette en av mine favoritt kaker! Jeg er ikke så glad i sjokoladekake, men denne er helt perfekt i smaken synes jeg. Ikke for mye sjokoladesmak og ikke er den for søt heller!

Etter at kaken var ferdig pyntet drysset jeg over spiselig glitter som ble liggende på kaken som små iskrrystaller og glitret i lyset.

Vel det var helgens kake! Hva synes du om den? Er alltid kjekt å få høre deres tilbakemeldinger!




Think Pink!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar