søndag 18. januar 2015

Kjeks drysset med sukker og kanel

Hei!

Da var jeg her igjen med en helt ny oppskrift! I dag tenkte jeg å dele en oppskrift på noen supergode kjeks med dere! Disse kommer uten tvil til å bli mine favoritt kjeks fremover! De er superlette å lage og det tar virkelig ikke lang tid! Oppskriften fant jeg i et kake blad som jeg abonerer på. Kanskje du har hørt om Baking heaven du også? Vel i hvert fall så fant jeg oppskriften der. Etter å ha lest igjennom den gjorde jeg noen små endringer før jeg startet, så her kommer fremgangsmåten jeg brukte! Hvis du heller vil bruke den som står i bladet, finner du den i Baking Heaven winter 2014/15. 

Jeg har i dag laget helt enkle kjeks som spises slik de er nå, men disse passer også perfekt til dekorering med royal Icing! Og hvis du er en av dem som helst ikke liker kjeksene dine så alt for søte, så kan jeg også si at disse kjeksene smaker like godt uten sukker og kanel. Så her finnes det mange forskjellige måter å bruke deigen på! MEn nå skal jeg ikke mase mer, nå er det på tide at dere får selve oppskriften!



Dette trenger du:
200g smør
200g sukker + 50g sukker til dryssing senere.
1ts vaniljesukker
1 egg
2 ts vaniljesukker
400g mel
2 ss kanel
litt vann i en kopp




Slik gjør du:

1. Pisk smør, sukker og vaniljesukker hvit i en kjøkkenmaskin.


2. Tilsett egget i smørblandingen din og pisk til du får en eggedosis.
Ha så i vanilje essensen og bland godt.


3. Sikt melet i eggedosisen din og bland på svak hastighet til du får en fast og fin deig.


4. Pakk inn kjeksdeigen din i plastfolie og sett til kjøling i kjøleskapet i minst en time.
Jeg foretrekker å la den kjøle seg ned over natten.


5. Når deigen er kjølt ned er den klar til å brukes.
Ta litt av deigen og rull til en ball på ca 2 cm i diameter.




6.Bland 50g sucker og 2 ss kanel i en skål.
Pensl ballen som du rullet ut med vann og rull i sukker/kanel blandingen din. 
Pass på at hele ballen blir dekket.

Ønsker du at kjeksene skal være flate presser du dem litt ned på bakepapiret før steking.





Kjeksene stekes på 175°C  i 20-25 min.





Think Pink!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar