fredag 5. august 2016

3 lags magisk vaniljekake

Hei!

Hjelpe meg, NÅ er det lenge siden jeg sist delte noe med dere! Ja jeg kjenner jeg skammer meg litt over dette! Skulle ønske jeg hadde en god unnskyldning, men det eneste jeg kommer på er at jeg har tatt sommerferie! Men hvis du følger Instagram kontoen min KATRINETHINKPINK så vet du at jeg ikke har tatt helt ferie når det kommer til baking!

Etter to uker i Danmark er jeg igjen kommet hjem, og kjenner meg veldig inspirert til å bake. Den første oppskriften som lå å ventet på meg her hjemme var en magisk vaniljekrem kake! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve den ut, men det er ikke så ofte jeg baker bare for min egen del. Som oftest baker jeg til andre, enten det er spesielle dager eller fordi jeg får besøk, men sjeldent bare fordi jeg har lyst å bake til meg selv. Jeg snublet over denne kaken da jeg egentlig var på jakt etter en annen oppskrift, og ble fort bestemt på at denne skulle jeg prøve!

Kaken består av en røre som endrer seg til 3 forskjellige konsistenser når den stekes. Det øverste laget får en konsistens som minner om vanlig kake, mens det midterste laget blir kremet i konsistensen. Det underste laget minner nesten om karamellpudding i sin konsistens, så her er det virkelig noe magisk som skjer med røren! Selve røren er lett å lage så dette kan alle klare!


3 lags magisk vaniljekake oppskrift:


Dette trenger du:

4 egg
150g sukker
125g smeltet smør
120g mel
5dl melk
1ts vanilje essens


Slik gjør du:


Stekeovnen skal stå på 165-170C

Forberedelssestid: 20 min
Steketid: 45 min
Avkjølingstid: 60 min






1. Start med å smelte smørret. 
La smørret så stå å avkjøle seg, mens du begynner på røren.






2. Begynn med de 4 eggene. Skill gulene fra eggehvitene. 
Du skal bruke begge deler så ikke kast noe. 




3. Pisk eggehvitene til de blir lett og luftig, 
men fast nok til at du kan snu bollen på hodet uten at noe faller ut!
Sett eggehvitene til sides for bruk senere i oppskriften.





4. Pisk egge gulene med sukkeret til du får en lys gul eggedosis.

5. Ha i det avkjølte smeltete smøret fra i ste. Bland godt med eggedosisen.





6. Ha så i mel. Bland ikke for lenge, men pass på at det ikke er mel klumper i røren.





5. Bland sammen vaniljeessens og melk, før du har det ut i røren.
Røren er veldig flytende, men dette gjør ikke noe den skal være slik.




6. Nå skal du finne frem de piskede eggehvitene dine. Ha ca 1/3 del av eggehvitene i røren.
Vend det forsiktig om i røren, det kommer til å være litt klumper, dette gjør ikke noe.
Ha så i resten av eggehvitene og bland på samme måte som i ste.




7. Smør en tett rund form og ha røren oppi.
Jeg prøvde først en springform da begynte røren å renne utover...
Husk røren er veldig flytende!



8. Kaken skal stå ca 45 min, men du skal sjekke den etter 30 minutter først. 
Grunnen til at du skal sjekke kaken er for å se om toppen av kaken har fått en gylden farge.
Er fargen begynt å bli for brun, har du nå på litt matpapir som lokk.
La kaken steke videre. Kaken skal være litt skjelven når du tar i den, men ikke flytende.
Avkjøl kaken helt før du serverer den! 













Server gjerne kaken med litt friske bær og krem!




Håper kaken faller i smak! Skriv gjerne tilbake hva du synes om den!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar