søndag 5. februar 2017

Krumkaker og multekrem trifle - en hyllest til samenes nasjonaldag

Hei alle sammen!

I dag ønsker jeg å fokusere på en stor og viktig dag, nemlig samenes nasjonaldag! Så til alle dere som er samiske, gratulerer så mye med samenes nasjonaldag i morgen!

I anledning samenes nasjonaldag tenkte jeg å dele en enkel liten dessert med dere! Etter gode tips på ambisiøse bloggere med blogg bedre fikk jeg høre at multer er en sikker vinner når man skal lage samisk inspirert mat! Selv kan jeg ikke så mye om samisk kultur, men skulle ønske jeg kunne så mye mer. Kanskje du er en av de som alt vet det, men langt tilbake i slekten har jeg samisk blod i meg, så den samiske kulturen har derfor alltid fascinert meg litt ekstra! Så inspirert av multer bestemte jeg meg for å lage en dessert på det jeg hadde liggende av rester i kakeboksen fra julen/januar. Derfor har jeg nå mikset sammen en god gammel sikker vinner! Krumkaker og multekrem trifle! Finnes det egentlig noe bedre enn dette?

I min familie serverer vi alltid krumkaker med multekrem til jul, men spør du meg kunne jeg spist dette hele året igjennom så derfor passer jeg på å alltid ha noen stekte og klare i tilfelle søtsuget skulle komme! I dag har jeg piffet opp desserten med litt mørk sjokolade for å få en litt bitter smakskontrast til det søte. Er virkelig verdt å prøve!

Men nå skal jeg ikke skrive så mye mer, jeg lar heller oppskriften tale for seg selv! Og igjen vil jeg gratulere alle med den samiske nasjonaldagen i morgen 6. Februar.





Krumkake og multekrem trifle:

Du trenger til 4 serveringer:
6 krumkaker
3 dl kremfløte
150g multer
3 ss sukker
50g mørk sjokolade


Slik gjør du:



Lag først en porsjon krumkaker (ca 16 stykker). 

Krumkaker ala Think Pink:

2,5 dl melis
3 egg
1,5 dl hvetemel
1 dl potetmel
1 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
1/2 ts bakepulver
2 ss avkjølt smeltet margarin

Pisk egg og melis til lett eggedosis.
Bland sammen alt det tørre og ha ut i eggedosisen.
Ha så i avkjølt smeltet margarin.
La deigen stå kjølig minst 4t før du bruker den.




Ha multene i en kjele og tilsett sukker. Varm multene på ovnen til sukkeret er smeltet og multene smålig koker. Ta så pannen av ovnen og la de kjøle seg helt ned før du bruker dem.




Pisk kremfløte lett og luftig.
Knus så litt krumkaker i et dessertglass og ha litt pisket krem over.
Fyll på med litt rørte multer og dryss over litt mørk hakket sjokolade.
Gjenta prosessen lag for lag til glasset er fylt opp.
Nyt!



Håper min lille tolkning av samisk dessert faller i smak!
Kanskje du til og med har lyst å lese litt mer om samisk mat og kultur? I så fall ta en titt på denne blogge for inspirasjon!

glutenogmelkefri.com



Til neste gang!


Think Pink!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar