mandag 10. april 2017

Fylte Påskekjeks

Hei dere!

Da var påsken her og freden kan endelig senke seg på nytt! Kanskje du skal på fjellet i år? Eller kanskje du skal gjøre som meg å feire her i byen? Vel uansett trenger du kanskje noen påskeaktiviteter! Jeg for min del er kjempe giret for litt baking! Ja faktisk så giret at jeg alt er begynt! Denne helgen har jeg bakt kjeks. Kanskje du har fått det med deg på Instagram alt? I så fall vet du allerede at jeg måtte improvisere litt under dette bake prosjektet mitt! Jeg hadde sett for meg en form på kakene som jeg rett og slett ikke kunne finne i noen butikk, så da bestemte jeg meg like godt for å lage formen selv! Jeg fant meg et bilde på nett som jeg syntes passet, la så litt papir over skjermen og tegnet rundt konturen. Klippet ut figuren min og la den oppå kjeksdeigen. Brukte så en kniv til å skjære ut formen i kjeksdeig, og tadaaa! Jeg hadde fått nøyaktig den kjeksformen som jeg ville ha! Litt ekstra arbeid, men virkelig verdt det!

Grunnen til min helt bestemte form var at jeg hadde tenkt å lage fylte påskeegg av kjeks! Og nå tenkte jeg å dele prosjektet med dere!




Fylte påskeegg av kjeks!

Dette trenger du:

Kjeks oppskrift:
500g mel
250g sukker
150g smør
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
1 ts vaniljeessens 
2 egg

Sukkerglass:
0,5 dl Isomalt
vann
kakestrø 
Sølvfolie

Glasur:
1 egg
melis
sitron


Slik gjør du:




Ha alle ingrediensene i kjeksoppskriften i en bolle. 





Kna sammen med hendene!





Kjøl deigen ned i kjøleskapet minst 1 time.




Kjevl ut kjeksdeig og stikk ut figurene du har tenkt å bruke.



Ligg kjeksene på en bakeplate og ha i frysen ca 30 minutter.
I MELLOMTIDEN VARMER DU OPP OVNEN TIL 160C


Stek kjeksene i midten av ovnen i ca 12 minutter.
Avkjøl og gjør klar sukkerglass blanding.

______________________________________________________________

Ha isomalt i en liten panne.
Fyll med vann slik at vannet akkuratt veter all isomalten. 
Her må du se mengden litt an. 
Du skal ikke har så mye vann at Isomalten din flyter i den. 
Det skal se litt ut som våt sand på en sandstrand.


Ha på varmen, jeg hadde den på medium varme i starten.
Rør ikke Isomalt blandingen din, la alt bare smelte.
Når blandingen begynner å boble og det meste er helt smeltet kan du begynne å røre.
Ha i Termometeret ditt så du kan holde styr på temperaturen.




Når temperaturen når 171°C er den klar!
Det kan hende temperaturen blir stående en stund på rundt 110°C, men ikke frykt dette er normalt!
Bar ta deg litt god tid for til slutt vil den stige. Og når den når 171°C må du skynte deg!
Du skal nå ha pannebunnen oppi isvannet ditt for å stoppe kokeprosessen. Men ha den ikke der lenge for da stivner Isomalten!




Bruk litt sølvfolie som underlag.
Hell isomalten i hullet som du har skjært ut i kjeksene dine slik at du får et sukkerglass i midten.
La kjeksene nå stå å stivne.



Når kjeksene er helt avkjølt skal de pyntes med glasur.
Pisk sammen eggehviten av et egg. 
Når eggehviten er stiv tilsetter du litt sitronsaft og melis.
Blad til du får en konsistens som ikke er for flytende, men heller ikke for tykk!
Farg glasuren om du ønsker, ha den så i kremmerhus og pynt i vei!



Til hvert fylte egg brukte jeg 3 kjeks. Det underste og det øverste laget hadde jeg sukkerglass i, men jeg pyntet kun det øverste laget med glasur. 
Det midterste laget er uten sukkerglass, slik at jeg kunne få nok rom til å fylle kjeksene med kakestrø.
Hvert av kjekslagene limte jeg sammen med glasur. 


Håper du likte dette lille bakeprosjektet mitt, og kanskje du til og med ønsker å lage noen selv!
Dette er et gøyt prosjekt som både store og små kan kose seg med! 


Ønsker dere alle en riktig god påske!




Think Pink!

 












 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar