søndag 9. juni 2013

Dåpskake

Heihei!

Da sitter jeg her atter en søndag foran dataskjermen! Utenfor skinner solen, men den har jeg ikke nytt mye i dag! For her inne i stuen sitter jeg! Har sittet her i flere timer nå, for å få ferdig undervisningsopplegg i engelsk til i morgen! Har nemlig laget undervisningsopplegg som skal brukes på smart board! Undervisningsopplegget er nå ferdig og jeg har tenkt å bruke resten av dagen på å slappe av, men først følte jeg for å blogge litt! Jeg har nemlig laget noen dåpskaker i det siste, og tenkte at det nå var tid for å dele den ene med dere! Hvis du har lest forrige innlegg vet du nok alt hvilken kake som kommer nå! Forrige helg laget jeg nemlig dåpskake til en liten gutt!

Kaken jeg laget var en hvit dame eller marsipankake som noen kaller det. Kaken var som det ligger i navnet pyntet med marsipan. Men i motsetning til å holde den kritthvit slik som hvite damer skal være, var marsipanen farget blå for anledningen. På toppen av kaken pyntet jeg med hvite roser av fondant som jeg så sprayet med blå spiselig spray. Jeg laget også noen hvite fantasiblomster og sommerfugler i fondant. Etter ønske fra prinsens mor laget jeg også en liten baby som kunne ligge på toppen. For å gi kaken en helhet valgte jeg å også lage en hvit sløyfe langs kanten på kaken.

Hvis du ser nøye etter på kaken kan du også se at jeg har laget til putemønster. Jeg syner helt ærlig at putemønster er ganske vanskelig å lage. Teknikken i seg selv er ikke så vanskelig, men det å faktisk få det helt beint, det er det som er vanskelig synes jeg! Men da er det godt å ha en mamma som hjelper, motiverer og veileder når jeg blir usikker på meg selv! Som alle andre mennesker kjenner jeg nok spesielt godt til mine egne begrensinger, og noen ganger føler jeg ekstra på dem i det jeg står midt oppi dem! Da er det gått å få litt råd og veiledning. Det er vel kanskje ikke så annerledes fra hva jeg er vant med å gjøre selv som lærer med mine egne elever, men det blir liksom noen helt annet når det er du selv som ikke klarer det. Men når min kjære mamma da tar frem linjal og litt klokskap så blir plutselig ikke hinderet så veldig stort lenger!

Hvis du ønsker å prøve deg på en hvit dame selv, kan du finne oppskriften her. Og hvis du likte denne kaken, kanskje du også liker noen av de kakene jeg har laget til denne lille prinsen sine to storesøstre før! Ta en titt og gi gjerne en lyd tilbake om hva du synes, enten her inne eller på Katrine~Think Pink sin Facebook side!

Kaker for små prinsesser:
Milla
Klovnekake
Dora The Explorer Cake

Ha en fin søndagskveld alle sammen! Nå skal jeg snart skru på tv3 for å se på hele Sverige baker!



Think Pink!













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar